concept notulen jaarvergadering VDO januari 2015

23 maart 2015 door Liesbeth

Notulen jaarvergadering VDO 6 februari 2015

Aanwezig:
Gerrit Bodde (voorzitter), Linda Kelder (bestuurslid), Johannes Schollema (penningmeester), Dick Knol, Geeske Ruben, Gijs Visser, Geurt van Dijk, Ton van den Hout, Louwe Mooibroek, Liesbeth Span, Louis Polstra, Gea Dijksterhuis, Danny Witteveen, Bouke Witteveen, Yes Witteveen, Leo de Vree, Marja Spakman, Yolande Masereeuw, Eric Zijp, Corry van der Brug, Dorien Vedder, Sietse Buurma, Diana Kolkman, Idse Billenkamp, Lonneke van Rijen, Arne Jan Bugel, Isabel Duinisveld, Leo van Meurs, Martijn Platzer, Ad prins, Frans Aué en Inge Masolijn (secretaris).

Met kennisgeving afwezig:
Dick Sikkema, Marjolein Zwerver, Amanda Witteveen, Ingrid van der Molen, Raymond Steenhoff, Christine Vriens, Janny Broekhuizen, Joke Noordam, Klaas Dijksterhuis,

1. Opening.
Linda Kelder heeft eind vorig jaar aangegeven geen voorzitter meer te
willen zijn en Gerrit Bodde neemt deze rol voor vanavond op zich en opent om
20.08 uur de jaarvergadering.

2. Vaststellen van de agenda
Er worden geen nieuwe agendapunten toegevoegd.
Wel de opmerking dat het IBAN nummer niet op de nota staat en de penningmeester zal dit de volgende keer aanpassen. Het IBAN nummer is: NL94RABO0146945506.

3. Verslag jaarvergadering 7.2.2014.
Verzoek om volgende keer het verslag zowel in de Ol’nzielster te zetten als mee te sturen bij de uitnodiging voor de vergadering.
Geen op- of aanmerkingen en het verslag wordt goed gekeurd.

4. Verslag secretaris.
Complimenten van Marja Spakman voor het opknappen van het dorpshuis. Het
schilderwerk , de foto’s, gordijnen en het terras. Het ziet er prachtig uit.
Opmerking dat concurrent bij carbid schieten toch eigenlijk meer een collega was.

5. Verslag penningmeester.
Er wordt door de penningmeester uitleg gegeven over de verschillende bedragen.
Verder enkele vragen over de bedragen en omschrijvingen van de vakjes.
Alle vragen zijn beantwoord.

6. Verslag kascommissie.
Martijn Platzer en Louis Polstra hebben de kas gecontroleerd en geven aan de penningmeester decharge te willen verlenen.en alle aanwezigen gaan hiermee akkoord.

7. Bestuursverkiezing.
Aftredend en niet herkiesbaar zijn Inge Masolijn en Johannes Schollema. Louis Polstra meldt zich aan als bestuurslid en alle aanwezigen gaan hiermee akkoord.
Verder heeft Jim-David Bennink aangegeven belangstelling te hebben en gaan we hier verder mee in overleg. Ook Yes Witteveen stelt zich beschikbaar voor het bestuur en wordt gekozen.
Johannes en Inge krijgen een bos bloemen uitgereikt voor de bewezen diensten.

8. Agendapunt pauze wordt even naar voren gehaald om contact te zoeken met Jim-David Bennink. Na de pauze neemt Louis de rol als voorzitter VDO op zich.

9. Verkiezing kascommissie.
Martijn is aftredend en Louis zou nog een jaar blijven zitten.
Louis kan als bestuurslid niet ook kascommissielid zijn en Martijn geeft aan nog wel een jaar te willen blijven zitten. De kascommissie wordt aangevuld met Diana Kolkman. Alle aanwezigen gaan hiermee akkoord.

10. Ruimtelijke inrichting
– Lantaarnpalen
Bestuur VDO heeft een inspraakavond met de gemeente gevraagd over het plaatsen van de lantaarnpalen aan de Battenweg.
Ad Prins gaat een avond voorbereiden met een groepje VDO leden om tot een voorstel te komen richting gemeente om “misschien” iets te kunnen regelen met de gemeente over de lantaarnpalen.
– Verkeerssnelheid
Er is een snelheidsmeting gedaan op de Oldenzijlsterweg met veel pieken (> 30 km)
rondom de schooltijden en de vraag is of er ook eens een snelheidsmeting op de
Paaptilsterweg gedaan kan worden. Gemeente geeft aan dat er eventueel een “smiley”
geplaatst kan worden. Lonneke wil graag weten wat er met de uitslag gedaan wordt.
Ad Prins zal dit punt ook meenemen richting gemeente. Martijn en Lonneke bieden
zich aan als VDO lid om mee te denken over de verkeersveiligheid.
– Buurtschouw
Punten uit de buurtschouw staan sinds oktober op de website en inzichtelijk voor alle VDO leden.
– Driehoek
De werkgroep (Christine, Paul en Ton) Driehoek Oldenzijl heeft het ontwerp verspreid binnen het dorp en een kleine groep mensen heeft positief gereageerd op de plannen.
Op 16 februari is er een gesprek met de wethouders van ruimtelijke ordening gepland om het ontwerp te bespreken. Er zijn wat subsidiemogelijkheden in beeld om een en ander te kunnen financieren als het plan breed gedragen wordt.

11. Fusie school.
Informatie over de sluiting van de school is verspreid onder de VDO leden en ook op de website geplaatst. De Schutsluis sluit en fuseert met de OBS Onnema in Zandeweer. Er is weer toekomst voor minstens 10 jaar. Er is een projectleider aangesteld om het hele proces te begeleiden, want het gaan niet alleen om het verdwijnen van de school, maar ook om het samengaan van twee scholen en het bij elkaar komen van personeel.Er is ook aandacht voor het feit dat dorphuis en school altijd samen geweest. Er komt een afscheid/samenkomst tijdens het midzomerfeest.
Ad Prins complimenteert Lonneke (en de rest van de actiegroep) met het behaalde resultaat.
Consequenties voor het dorpshuis na sluiting van de school zijn nog niet bekend.
Bestuur VDO gaat een overleg plannen met de gemeente. Zij (de gemeente) hebben een probleem en wij (het dorp) kunnen hen daarbij helpen.
Het bestuur van VDO heeft contact gehad met Groninger Dorpen en ons idee is om met een groep te gaan nadenken over de verschillende mogelijkheden.
Ad Prins en Christine Vriens hebben aangegeven in deze groep te willen plaatsnemen.

12. Dorpshuisactiviteiten.
Het voorstel is om het bestuur uit het organiseren van activiteiten te halen. Er blijft dan meer tijd over voor bestuurszaken. Leden zullen benaderd worden om een activiteit te gaan regelen. Er zijn al een paar opties waar namen bij gezet kunnen worden.
• Dick Knol gaat het jeu de boules regelen
• Johannes Schollema gaat de dauwtrap fietsroute uitzetten
• Dick Sikkema gaat gevraagd worden voor het neutenschaiten
• Lonneke en Arne-Jan willen het sinterklaasfeest wel weer regelen
• Diana en Liesbeth willen wel weer een High Tea organiseren
• Bouke wil volleybal gaan regelen

Wat betreft de bardienstlijst: Arne-Jan wil wel bardienst draaien en Bouke stelt zich
beschikbaar voor het draaien van avonddiensten dorpshuis i.p.v. middagdienst.
Er wordt een nieuwe bardienstlijst gemaakt.

13. Joker.
Leon geeft de joker terug aan het bestuur.
Het bestuur gaat in overleg en kiest vervolgens Geurt als joker. Na het vangen van een kip, kwam Geurt met een blauw oog en dikke wang in het dorpshuis. Zijn naam staat het komende jaar op het bordje.

14. Rondvraag.
Martijn: hoe staat het met het ooievaarsnest?
Het wachten is op goed weer en dan wordt de paal geplaatst.
Bouke: het is moeilijk om aan een sleutel te komen op donderdagavond. Kan hier een
oplossing voor komen.? Het bestuur gaat kijken naar een sleutelkastje.
Frans: hoe zit het met de AED?
De AED is donderdag 5.2 in de kast gezet. Instructie volgt volgende week.
Yolande: is er al een datum bekend voor de IVA cursus?
Het bestuur wordt gebeld als er een datum bekend is. Er is ook een mogelijkheid om de cursus online te volgen.
Arne-Jan: is de online cursus gratis?
Johannes gaat dit uitzoeken.

13: Sluiting
De voorzitter sluit om 22.15 uur de vergadering en we beginnen met het spel.

Leo en Marja hebben foto’s gemaakt van huizen en tuinen van huizen in Oldenzijl.
Totaal 49 foto’s en het was moeilijk te herkennen welk raam bij welk huis hoorde, waar die brievenbus stond etc.
Diana Kolkman kwam als winnaar uit de strijd met 26 goede antwoorden en nam de felicitatie en het cadeau in ontvangst.

Geplaatst in Algemeen nieuws

Advertenties